پروژه انجام شده و تکمیل است دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
در این درس از دو رویکرد نتیجه مدار و فرایند مدار کدام استفاده شده است؟
از رویکرد فرایند مدار در این طرح درس استفاده شده است.
در این دیگاه یادگیری بیشتر به صورت یک فرایند و فعالیت هایی که یادگیرنده برای یادگیری انجام میدهد در نظر گرفته می شود .دانش آموز با تلاش جسمی و عاطفی و عقلی در فرایند یادگیری درگیر است .در این روش معلم بیشتر نقش تسهیل کننده و ایجاد کننده فرصت هایی برای یادگیری ظاهر می شود و سعی بر ان است تا یادگیرنده از طریق فعالیت های فردی و گروهی در مجموعه ای از فعالیت ها و تجربیات یادگیری درگیر شود و به نحوی که خود تولید کننده روش ها ، مهارت ها و نگرش های خویش باشد .مهمترین ویژگی این روش کمک به ایجاد و توسعه انواع مهارت های تفکر و یادگیری در دانش آموز است .در واقع سعی بر ان است تا به دانش آموز مهارت های فرایندی و چگونه اموختن آموزش داده شود.
مقایسه طرفداران نتیجه مدار و فرایند مدار در اموزش
رویکرد نتیجه مداری
روش های تدریس مبتنی بر این رویکرد که به روش تدریس حافظه ای،کلیشه ای،معلم مدار و نتیجه مدار شهرت یافته اند.در این دیدگاه یادگیری یعنی دست یافتن به اطلاعات در یک حوزه دانش که معمولاً از طریق تمرین ، تکرار ، حفظ کردن، به خاطر سپردن و یاداوری مطالب صورت میگیرد و در این گونه روش ها بر یادگیری مستقیم و شرکت فعال دانش اموزان در تجارب یادگیری کمتر تاکید می شود .حجم زیاد مطالب و تاکید عمده بر فعالیت های فردی و فشار بر حافظه دانش اموزان به مرور در انها نوعی خستگی ، بی تفاوتی و عدم علاقه به یادگیری را به وجود می اورد.در این شیوه ها بیش از هر چیز بر نتیجه یادگیری و مفاهیم جزئی که فراگیران به ذهن خود سپرده اند تاکید می شود.در این روش ها بیشترین مناسبت ها در جریان تدریس
طرح درس استاد احمدی_1650533211_56957_6198_1904.zip1.43 MB |